O wyprawie

Wyprawa rowerowa 2011 solo przez Anglie, Walie i Szkocje.

Trasę wyprawy opracowałem samodzielnie bez pomocy zewnętrznych firm.  Moim założeniem było wykorzystać jak najbardziej boczne drogi i Narodowe Szlaki Rowerowe tak aby omijać zatłoczone główne arterie w UK. Chciałem też aby trasa była jak najciekawsza dlatego odwiedzam po drodze znane miejsca turystyczne lub ważne z innego powodu, dzięki czemu kontynuuje zwiedzanie tego kraju i poznawanie jego kultury.

Będę pedałował początkowo od 60km do 135km na dzień. Kierując się zasadą że im tańszy nocleg tym lepiej, będę się zatrzymywał w tanich schroniskach (Youth Hostels) oraz w Guest Housach. Początkowo brałem pod uwagę namiot, jednak ostatecznie zdecydowałem że w tym kraju rezygnuje z tego pomysłu. Powodem są ciągłe opady deszczu z drobnymi przerwami na słońce oraz chłodne lato. W zasadzie bardzo często wracałem z treningów przemoczony, wychłodzony, i kilkukrotnie miałem gorączke. Wybierając się w tak długą podróż należy jechać na tyle umiejętnie aby przejechać trasę, a z drugiej strony nie forsować przy bardzo złych warunkach atmosferycznych. Przyjazd na pole namiotowe po 60 bądź 135 km kiedy człowiek jest zmęczony, mokry i wychłodzony to mało fajny pomysł. Poza tym trzeba rozbić namiot kiedy pada, no i przebrać się w tym namiocie w coś suchego. Innymi słowy jest wysokie prawdopodobieństwo że śpiąc w namiotach po mokrej jeździe szybko można złapać przeziębienia, a gorączka na trasie to z pewnością nic dobrego w najlepszym razie może szarpnąć budżetem na leczenie się w jakimś Guest Housie.

Wyprawę podzieliłem na 5 etapów:

  1. Anglia (południowa),
  2. Walia,
  3. Anglia (Midlands oraz północno wschodnia),
  4. Szkocja
  5. Archipelag Orkney

 

Sprzęt

Wybrałem rower górski do tej wyprawy z kilku powodów. Pierwszy jest taki że koła roweru mają wymiar 26 cali, a wiec są to standardowe małe koła takie jak w rowerach górskich. Dzięki temu jest małe prawdopodobieństw że pęknie szprycha podczas wyprawy. Kolejna sprawa, rower górski ma grube ramy (ale i cięższe) dzięki czemu nie ma problemu z zamocowaniem bagażnika i ewentualnie Low Ridera (przedni bagażnik). Plusem mojego roweru jest to, że ma aluminiową ramę więc trochę mniej waży, choć cudów nie ma, nie jest to kolarzówka czy nawet rower krosowy.

Aby zmniejszyć prawdopodobieństwo przebicia opony, wybrałem opony z najlepszym systemem ochronnym. W takich systemach prym wiedzie firma Schwalbe z modelem opony Marathon Plus (system Smart Guard), minusem ich jest to że generują spory opór podczas jazdy. Mimo wszystko  wybrałem innego producenta, a mianowicie Panaracer (jest to firma Panasonic tyle że dla rowerów) z modelem opony RiBMo PT (system PT puncture resistance technology). Dlaczego? Producent RiBMo deklaruje że ten model opony na przebicia jest trzykrotnie bardziej odporny niż wzmocnienia kewlarowe w oponach, i to właśnie ten argument mnie przekonał. Miałem jeszcze opory aby zakupić ten model gdyż jest reklamowany jako opony do miasta, ale sprzedawca miał własne doświadczenia z tymi oponami i również je polecał. Suma sumarum zyskałem dzięki temu modelowi jeszcze jedną rzecz. Profil opony charakteryzuje się specjalnym kształtem! Dzięki czemu powierzchnia przylegania opony do nawierzchni jest bardzo mała (co jest plusem w jeździe szosowej). W efekcie opona daje możliwość szybszego poruszania się, tak więc z roweru górskiego, zrobiłem częściowego crossa, gdyż oponę mam węższą, cieńszą i przez co szybszą jak w krosie (26×1.75). Przy pierwszym testowaniu roweru wszystko się wyjaśniło. Opony świetnie  się sprawują, przy mniejszym  wysiłku zrobiłem 2 okrążenia więcej (w Parku Richmond w Londynie), zostawiając sobie rezerwy mocy.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s